Három okból vált kockázatosabbá Dél-Korea légtere. Az egyik, hogy május óta Észak-Korea hulladékot, emberi ürüléket és állati trágyát szállító léggömbök ezreit küldte át a két országot elválasztó övezet határán. Ezek között volt olyan, ami az Incheonra, Dél-Korea nemzetközi repülőterére érkezett, órákra megbénítva a forgalmat. A másik ok, hogy a légi járművek egyre gyakrabban kapnak hamis GPS-adatokat környezetükről, ami veszélybe sodorhatja repülésüket. A harmadik ok az Észak-Korea által elvégzett rakétakísérletek – írja a Reuters.
Az Észak-Korea által küldött ballonokról és annak hátteréről az Origo is beszámolt. A szemetet és ürüléket szállító ballonok a két ország közötti pszichológiai hadviselés részét képezik, és minden esetben komoly problémát jelentenek a dél-koreai hatóságok számára. A léggömbök csomagjait ugyanis képzett személyzetnek kell átvizsgálnia, megfelelő védőöltözékben, hiszen potenciálisan minden küldemény tartalmazhat vegyi vagy biológiai fegyvert.
Az ürülékes léggömbök miatt már számos alkalommal kellett korlátozni az Incheron forgalmát.
Az Észak-Koreaától nagyjából 40 km távolságra fekvő reptér a világ ötödik legforgalmasabb légi kikötője, egyben fontos teherszállítási csomópont. Minden kiesés felfordulást és komoly pénzben kifejezhető veszteséget jelent.
A másik komoly gond a hamis GSP-jelek küldése a légi forgalomért felelős szervezetek illetve a repülők számára. Ezzel a művelettel Észak-Korea teljesen fel tudja borítani a kereskedelmi légi közlekedést.
Bár a repülést zavaró elektronikai akciókat évek óta végez a latorállam, szakértői kommentárok szerint a hamis GPS-jelek küldések új szintet jelent Phenjan részéről, egyben növeli a légtér kockázatát. A hamis GPS-jelek azt jelentik, hogy a forgalomirányítók és a repülőgépek olyan helyadatokat kapnak, melyek nem valódi objektumoktól származnak. Ezáltal felesleges és esetleg veszélyes kitérőkre kényszeríthetik az épp a levegőben tartózkodó gépeket, amivel további késéseket és felfordulást válthatnak ki a légtér üzemeltetésében.
Egyelőre nincs hivatalos veszélyjelzés kiadva a dél-koreai légtérre, de úgy tűnik, a kockázat egyre növekszik
– kommentálta a kialakult helyzetet a légi közlekedés biztonságával foglalkozó OpsGroup.