Soha ennyit nem nyert még az Európa-bajnokság megszervezésén az UEFA

by admin



Több mint egy hete kezdődött a 2024-es Európa-bajnokság, ami nemcsak a kontinensen, de világszinten is nagy népszerűségnek örvend. A 2020-as, de a koronavírus miatt egy évvel eltolt Európa-bajnokságnak minden meccsel összesítve 5,2 milliárdos nézettséget sikerült elérnie, és idén is legalább ötmilliárd nézőt vár az UEFA. A legutóbbi bajnokság döntőjében Anglia csapott össze Olaszországgal, amire akkor 328 millió néző volt kíváncsi. Ekkor átlagosan százmillióan követtek egy-egy közvetítést, miközben további 7,5 milliárdnyi interakció érkezett a bajnoksággal kapcsolatos bejegyzésekre a különböző közösségi oldalakon. A hatalmas nézettséghez pedig rengeteg pénz is társul, ami nemcsak a szövetségnek, de a helyszínt biztosító Németországnak is pluszbevételt jelent.

Az Európai Labdarúgó-szövetséget (UEFA) 1954-ben, 31 tagország részvételével alapították meg a Nemzetközi Labdarúgó-szövetség (FIFA) európai szervezeteként. A tagországok száma azóta 55-re bővült, és a bevételek is nőttek, így

idén az UEFA számításai szerint már 2,4 milliárd eurót (950 milliárd forint) hozhat az Eb, ez 25 százalékos növekedés a 2021-ben tartott Európa-bajnoksághoz képest.

A legutóbbi bajnokságon a koronavírus közbeszólt, és nemcsak a dátumon változtatott, de a bevételeket is visszanyomta a 2016-os bajnokság 1,93 milliárd eurójához (670 milliárd forint) képest.

Nagy pénz, nagy foci

A 2024-es Európa-bajnokságból befolyó pénzek három fő forrásból érkeznek:

  • A legnagyobb összegre az UEFA a meccsek közvetítési jogainak az eladásából számít. Ahhoz, hogy egy-egy csatorna vagy szolgáltató sugározni tudja a mérkőzést, fizetnie kell az UEFA-nak. Ebből 2021-ben 1,1 milliárd eurót (360 milliárd forint) zsebelhetett be a szövetség.
  • A bevételeik másik forrása a szponzorációk voltak. Az EURO 2024 partnerei között olyan vállalatokkal találkozhatunk, mint az Adidas, a Coca-Cola, a kínai elektromosautógyártó-óriás BYD, az Aliexpress, vagy éppen a Lidl. Egyes cégekkel licencszerződést is kötött az UEFA. Ilyenkor a vállalatok egy bizonyos összegért cserébe felhasználhatják az Európa-bajnokság márkanevét a saját termékeiken.
  • És persze ott vannak a jegyeladások is.

Az UEFA beszámolója alapján a médiajogok és a szponzorációk együttesen nagyjából kétmilliárd eurót hozhatnak a szövetségnek, ebben még nincsenek benne a jegyeladásokból származó bevételek. Németország tíz stadionjában körülbelül 2,8 millió néző fogja nyomon követni a mérkőzéseket, egy részük nyilván költekezik is a helyszínen, így körülbelül 400 millió euró (160 milliárd forint) pluszbevételt hozva az UEFA-nak.

Így jön ki a 2,4 milliárdos bevétel, ebből aztán le kell vonni a szervezés költségeit. Ez nagyjából 650 millió eurójába (260 millió forint) kerül az UEFA-nak, de az összeg jóval magasabb lehetne, ha a bajnokság helyszínéül szolgáló Németország nem társult volna be a szervezésbe.

Az UEFA 331 millió eurót (130 milliárd forint) fizet a bajnokságban részt vevő 24 csapatnak, ugyanannyit, mint a három évvel korábbi bajnokságon. Ez azonban nem egyenlő arányban oszlik meg közöttük: alapvetően minden ország válogatottja 9,3 millió eurót kap, de ha egy csapat minden mérkőzést megnyer, a végén 28,3 millió euróval távozhat a bajnokságból. Ez a következőképpen adódik össze:

  • minden döntetlen fél-, míg minden nyereség egymillió eurót ér;
  • 1,5 millió eurót kap egy csapat a legjobb 16 közé jutásért;
  • 2,5 millió eurót kap a negyeddöntőbe jutás esetén;
  • négymillió euró az elődöntőbe jutásért;
  • a második helyezett ötmillió eurót kap;
  • míg a nyertesnek pedig nyolcmillió euró üti a markát.

Ez azt jelenti, hogy Csoboth Kevin skótok elleni gólja a 100. percben 400 millió forintot jelentett a válogatottnak.

Ha kijön a matek, és továbbmehetünk a legjobb 16-ba, további 593 millió forintnak megfelelő eurót kaphat a magyar válogatott. Fontos kiemelni, hogy ez a nyeremény a csapatoknak megy, ezért a válogatottal kötött szerződésüktől függ, hogy abból mennyit, és hogyan kapnak a játékosok.

Ezen felül 240 millió eurót (95 milliárd forint) oszt szét az UEFA, de azt a nemzeti csapatok helyett azok a klubok fogják kapni, amikből kikérték a játékosokat a válogatottban való szereplésük miatt. Naponta több ezer eurót kaphatnak a klubok egy-egy játékos után, de az is beleszámít az összegbe, hogy hány játékos érkezett egy klubból a válogatottba. Az AP szerint több mint 600 olyan klub van, amely kap majd a 240 millió eurós összegből. 2021-ben a legtöbb pénzt kapó klub a Chelsea volt 5,1 millió euróval, amit a Manchester City 4,5 millió eurója követett.

A rendező ország sem jár rosszul

Németországban legutóbb 1988-ban rendeztek Európa-bajnokságot, majd 2006-ban világbajnokságot, így szükség volt némi előkészületre a mérkőzések kezdete előtt. Németország nagyjából 165 millió euróért (65 milliárd forint) újította fel az ország stadionjait, miközben a bajnokságnak helyt adó tíz német város további 260 millió eurót költött az esemény megszervezésére. További 150 millió eurójába kerül Németországnak, hogy biztonságban tudhassa a mérkőzésekre érkező közönséget. A kormány abba is beleegyezett, hogy adómentessé tegye a bajnokságból érkező bevételeket, ezzel további 255 millió eurót vett ki az ország zsebéből az UEFA javára.

És ez miért éri meg Németországnak? A bajnokság a Reuters szerint 600 ezer turistát hozhat az országba, akiknek aludniuk is kell valahol, ezért további másfél millió foglalással számolnak a szálláshelyek.

Így összesen 1 milliárd euró bevételt generálhat a németeknek a bajnokság.

A Deutsche Welle szerint ez nem minden: a rengeteg turista miatt a sörfogyasztás négyszázalékos emelkedése várható, miközben a boltokban 3,8 milliárd eurót (1500 milliárd forint) hagyhatnak ott a látogatók.

Minden összeadva az UEFA nagyjából 1,7 milliárd eurónyi (673 milliárd forint) nyereséggel számol. Az UEFA az utolsó Európa-bajnokság óta eltelt időben a nyeresége 97 százalékát a tagországok szövetségei között osztotta szét, így velük együttműködve forgatta vissza a futballba, így erre a mostani összegre is hasonló sors vár. Az UEFA ennek egy 935 millió eurós (371 milliárd forint) részét a HatTrick programjára tervezi elkülöníteni, amelyből az évek során már nemzeti stadionokat építettek és újítottak fel, képzési központokat hoztak létre, vagy kis pályákat építettek kontinensszerte.



Source link

You may also like

Leave a Comment