Index – Belföld – KRESZ-módosítás: a halottszállító is használhatja a buszsávot?

by admin


A Kreszprofesszor néven ismert Pető Attila nagyon jónak tartja, hogy végül hozzányúltak a közlekedéssel kapcsolatos jogszabályokhoz, így ebben a körben majdnem 40 jogszabályt kell a KRESZ-hez igazítani. Azt is felvázolta, hogy mely területeken indult közös gondolkodás, ezek a következők:

  • a KRESZ-ben foglalt magatartási szabályok,
  • a humán tényezők,
  • a szankciórendszer,
  • az infrastruktúra,
  • a járműműszaki feltételrendszer.

A feladat, hogy 2025 márciusában a szaktárca egy átdolgozott KRESZ jogszabályt tudjon bevinni a parlament elé.

Magyarországon mindenki ért a KRESZ-hez

Jelenleg 4 millió embernek van vezetői engedélye, vagyis jogosítványa különböző típusú járműre. Idén ősszel már a gimnáziumokban választható tárgy keretében oktatják a közlekedési és egészségügyi alapismereteket. A Kreszprofesszor szerint ezt nyugodtan el lehetne kezdeni már az általános iskolákban is.

A munkabizottságok nagyon sok felől kapnak javaslatokat, hiszen mintegy 8 millió ember közlekedik az országban, és más-más csoportoknak eltérőek az érdekei. Az egyik esetben Pető Attila haja égnek állt, amikor

valaki azzal állt elő, hogy jó lenne, ha a halottszállítók mehetnének a buszsávban. Persze ez már abszurd, túlzó!

De a kerékpáros lobbi nagyon erős, a kerékpározás esetén sincs minden tisztázva és ott van a mikromobilitás, vagyis az elektromos rollerek kérdése. Az e-autósok pedig azért lobbiznak, hogy az autópályák mentén tegyék ki az elektromos töltőhely táblát, amely azonban most nem létezik a hazai közlekedési táblák között.

A roller még a hagyományos KRESZ-ben sem szerepel

Pető Attila szerint az e-roller mindenképpen benne lesz a megváltozó jogszabályban, viszont ezekkel az a baj, hogy méretben nagyon eltérőek, az apró gyerekrollertől egészen a benzin motor hajtotta 80 köbcentisig, amely már talán nem is roller kategória.

A kerékpárosok küzdenek manapság a nagyobb szabadság érdekében. Ha például jelenleg egy úton van egy kerékpár út, akkor a bicikliseknek kötelező azon közlekedniük. Ők viszont azt akarják, hogy ilyen esetben is használhassák a közutat, mondjuk a futárok vagy versenykerékpárosok. De mi lesz így a biztonsággal?

A Kreszprofesszor felhívta a figyelmet, hogy a KRESZ-ben jelenleg a kerékpárosok számára nincs kötelező védőfelszerelés előírva, lehet, hogy ez változni fog.

Szigorodnak a büntetések és hány éves korig vezethetünk?

Pető Attila szerint jelenleg 390 ezer forint a legmagasabb tétel, de ha valaki ezt mondjuk egy 40 milliós kocsival éri el, annak valószínűleg nem okoz gondot ezt kifizetni. Ezen a téren elhangzottak nyugat-európai elrettentő rendelkezések, hiszen például Ausztriában és Dániában a gyorshajtást azt autóelkobzással honorálják.

A másik szigorítás lehetne az, hogy elveszik a jogosítványát, de nem 1-2 hónapra, hanem mondjuk 3-5 évre. 

A közlekedési szakértő szerint jelenleg bárki vezethet autót, akinek megvan a jogsija és biztonságos vezetésre alkalmas állapotban van. Bár a háziorvosok adják meg az engedélyt 70 év felett, az egy, illetve kétéves felülvizsgálaton, de Pető szerint egy bizonyos kor fölött már magának a vezetőnek a saját felelősség eldönteni, hogy valóban a biztonságos vezetésre alkalmas állapotban van-e még.

Szó volt arról is, hogy a manapság forgalomba kerülő fél önvezető, nagyon okos autók felszereltségének köszönhető-e, hogy általában csökkent a halálos közlekedési balesetek száma. A Kreszprofesszor visszaidézte azt az uniós direktívát, amelyet egy Fehér Könyv formájában fogalmaztak meg, és ez azt tűzte ki célul, hogy 2050-re nulla közelébe szorítsák vissza a kontinensen a halálos balesetek számát.

Ezzel együtt érdekes tendencia az is, hogy Nyugat-Európában már évek óta csökken a jogosítványt szerzők száma, és ez elsősorban a fiatalok körében erősödő, környezettudatos trend.

A beszélgetés során még szó volt arról is, hogy

  • Bevezetik-e Európában, hogy bizonyos kor fölött már ne lehessen járművet vezetni?
  • Volt lobbitevékenység, hogy a KRESZ mely területein milyen változásokat vezessenek be.
  • Forgalomszervezés szempontjából meg kell oldani, hogy hova lehet letenni majd a rollereket, ne legyenek szanaszét az utcákon.
  • Szigorítják-e a motorosok közlekedését?
  • Miért vezethetnek 50 köbcentis segédmotort azok, akiknek van B-kategóriás jogosítvány és változni fog-e ez a helyzet?
  • Hogyan lehetne bűncselekményként kezelni, ha valaki jogosítvány nélkül vezet?
  • Büntethetők-e a mazsolák, akik gyakran balesetveszélyesen totyognak a forgalomban, gyakran akadályozva a normális haladást?
  • Egységesítik-e városban a megengedett sebesség határát?

(Borítókép: Pető Attila. Fotó: Tövissi Bence / Index)