A férfiak kedvencei voltak, majd a virágzó gazdaság szimbólumaivá váltak a pin-up modellek

by admin


A magyar pin-up lány

A pin-up kultusz kezdete 1941-re nyúlik vissza, amikor Dorothy Lamour amerikai színésznő és énekesnő volt a Life magazin címlaplánya. 

A hölgy az amerikai katonai barakkok sztárja is volt, fotóit a fronton szolgáló katonák az ágyaik fölé tűzték ki. Mellette még nagy kedvenc volt Betty Grable, amerikai színésznő, modell, táncos és énekesnő, Vera Lynn, brit énekesnő, valamint Bánky Vilma magyar – amerikai némafilmszínésznő is, aki még a hollywoodi hírességek sétányán is csillagot kapott.

 A kultuszhoz köthető címlaplányok azért kapták a pin-up (magyarul „tűzd ki”) megnevezést, mert posztereiket férfiak olyan intim helyeken rejtették el, ragasztották ki, ahol csak ők csodálhatták meg: öltözőszekrények belsejében, kaszárnyák mosdóiban, diákszobák rejtett sarkaiban.

 

Fotó: Wikipedia

1943 közepéig a pin-up lányok inkább a szórakoztatás és a propaganda eszközei voltak, később azonban már társadalmi jelenséggé váltak. Ez akkor robbant be igazán, amikor a fronton harcoló katonák a Life magazinnak és a szülővárosukban megjelenő helyi újságoknak küldték be barátnőik, feleségeik fotóit, akik ezzel szintén pin-up lányokká váltak. 

Fotó: Wikipedia

Így lettek reklámikonok a pin-up címlaplányok

A 2. világháború után, az 1950-es években a pin-up lányok szerepe jelentősen megváltozott, ekkorra már tökéletesen beépültek az amerikai nemzet popkultúrájába, és kiváló reklámeszközként működtek. A reklámok modelljeiként az életszeretetet, a bőséget, a fiatalságot és a szépséget hirdették. Továbbá ők szimbolizálták a virágzó gazdaságot, és az ígéretes és ragyogó jövőt is. 

Hilda évtizedekig a címlapokon volt

Ugyanebben az időszakban született meg Hilda is, aki aztán évtizedeken át volt a férfiak kedvence. Duane Bryers pin-up illusztrátor gondolt egy merészet, és a a vékony, magas és hosszú lábú nők tengerében készített néhány vázlatot Hildáról, majd ezeket elvitte a Brown & Bigelow naptárkiadónak, ahol próbaképpen fel is használták a legjobban sikerült képet. Valószínűleg Bryers és a cég is meglepődött azon, hogy mekkora sikert aratott Hilda, aki ezt követően 37 évig maradt címlaplány, annak ellenére, hogy alakját egyébként nem modellekről mintázták. Hilda egyike volt a pin-up díváknak, akik az 1950-es évektől egészen az 1980-as évek elejéig az amerikai naptárak oldalain szerepeltek.

image

 

 

 



Source link

You may also like

Leave a Comment