Senkinek se jó, ha egy évben 600 sorozat készül

by admin



Nehéz volt követni az elmúlt öt évben, hogy pontosan mi is történik az HBO-nál, vezetők és tulajdonosok váltották egymást, az egykori kábelcsatorna streamingfelülete pedig rövid időn belül többször nevet váltott, elhagyva végül a legértékesebb dolgot, magát az HBO márkát a nevéből.

A nagy felbolydulásban egyvalaki azonban a helyén maradt, miközben sorban változtak a közvetlen főnökei. Casey Bloys 2016 óta felel az HBO (és azóta a Max Originals) gyártásaiért, hozzá tartozik a dráma-, vígjáték-, stand-up- és dokumentumfilm-részleg is. Az sem rengette meg a pozícióját, amikor kiderült, hogy arra kérte egyik alkalmazottját, hogy álprofillal szóljon be azoknak az újságíróknak, akik negatív kritikát írtak valamelyik HBO-műsorról. Bloys elnézést kért az újságíróktól, hozzátéve, hogy azóta átállt arra módszerre, hogy inkább privátban ír valakinek, ha mondanivalója van. Saját bevallása szerint azóta jóval egészségesebb a viszonya az újságírókkal.

„A legfontosabb lecke számomra ebből az esetből, hogy soha ne olvass kommenteket.

Ha régóta műsorokon dolgozol, és látod, hogy milyen keményen dolgoznak a stáb tagjai egy-egy produkción, akkor egyszerűen azt akarod, hogy az a műsor a lehető legsikeresebb legyen. Tudom, hogy minden alkotónak együtt kell élnie azzal, hogy amikor a műve kikerül a világ elé, onnantól már nincs kontrollja felette. Nem könnyű dolog, de egyszerűen el kell engedned, ha egy szívedhez közel álló alkotást kritizálnak, és inkább maradj távol a social mediától” – mondta Bloys az esetről, amikor a Max hazai indulásakor interjút adott a Telexnek.

A Max a legegyszerűbben az HBO, a Discovery és az Eurosport egyesítéseként írható le, és Bloys egy korábbi interjú szerint megbékélt azzal, hogy az HBO kikerült a névből, mert amúgy is nehéz lett volna már a realityket és sportközvetítéseket tartalmazó felületet lefedni ezzel a márkával. Bloys az interjúban úgy fogalmazott, a fő céljuk, hogy az új felületre gyakrabban menjenek fel, és ott több időt töltsenek a nézők a szélesebb kínálat miatt. „Ne csak vasárnap este egyetlen epizód kedvéért használják az appot.” Bloys azt is reméli, hogy a Max Európában technológiailag is fejlettebb lesz elődjénél, mert elismerte, hogy az HBO Maxszal voltak problémák ezen a téren.

Bloyst az iparágban a legtöbbször úgy írják le, mint aki jól érez rá arra, milyen típusú műsor működhet jól, még ha arra a vezetőség többi tagja eleinte húzza is a száját. Erős pozícióját annak köszönheti, hogy a Trónok harca után is sorban jöttek a sikeres projektek a csapatától, az Utódlás, A Fehér Lótusz, a Barry vagy a The Last of Us is az élvonalban tartotta az HBO-t a szinte átláthatatlanul népes sorozatpiacon.

A másik fontos jellemzés szerint jól érti a sorozatok írószobáinak dinamikáját, a kreatívok nézőpontját és problémáit, hiszen pályája elején aktív részese volt ezeknek a folyamatoknak. „Próbálok okosan dönteni arról, hogy mennyire vonódjam be a sorozataink fejlesztésébe. Nyilván a nagy költségvetésű produkcióinknál, mint a The Last Of Us vagy a Sárkányok háza, közelebbről figyelem az eseményeket, de máshol csak akkor lépek közbe, ha a meglátásomra a kreatív csapatnak szüksége van. Nyilván vannak olyan műsorok is, amik meg hozzám állnak közel, ezért ott eleve szívesen vonódom be.”

Bloys úgy véli, fontos fordulópont volt a streamingpiacon, amikor a Netflix 2022-ben tíz év után először jelentett arról, hogy az előfizetőinek száma csökkent. A figyelmeztető jel óta a Bloys által Netflix-korrekcióként emlegetett időszakban a legtöbb szereplő változtatott üzleti modelljén.

„A Wall Street-i befektetőknek akkor lett elegük abból, hogy a streamerek dollármilliárdokat veszítenek azért, hogy több előfizetőt szerezzenek. Korábban a legfontosabb mérőszámnak az számított, hogy mennyi előfizetőt szereztél egy adott negyedévben, elfeledkezve például arról, hogy vajon így profitábilisan működtethető-e egy médiacég. A legtöbb szereplő számára világossá vált, hogy bevételt kell hozniuk, és ennek lett az eredménye, hogy több cég is visszavett abból, mennyit költ saját gyártásokra és vásárolt tartalmakra. Egyértelművé vált, hogy a streamereknek pénzt kell termelniük, ezért jelentek meg a legtöbb szolgáltatónál a reklámok” – mondja Bloys, aki szerint az HBO- és Max Originals-tartalmak esetében nem az adott műsorra elköltött pénz csökkent, inkább a teljes költés elosztásában lettek megfontoltabbak.

„2022-ben 600 fikciós sorozatot mutattak be Amerikában. Abban megegyezhetünk, hogy ez valószínűleg túl sok. Nem lehet ennyi műsort úgy legyártani, hogy azzal pénzt keress, és a nézőkhöz is eljusson minden produkció. Szerintem túl vagyunk a csúcson, és most tér vissza oda minden szereplő, hogy megtalálja azt az összeget, amit még tartalmakra költhet.

A streaming Szent Grálja, hogy hogyan tudod behozni és megtartani a nézőket úgy, hogy ne költs túl sokat a műsorokra.”

Bloys szerint történt egy paradigmaváltás is a piacon, aminek a leglátványosabb jele, hogy Amerikában a Disney és a Max közös csomagban is elérhető lesz, a szakértők által már temetett Paramount+ pedig várhatóan beolvad valamelyik versenytársába.

„Pár éve ezt senki sem jósolta volna, de szerintem egyre több lesz az összeolvadásokból, közös csomagokból. A Netflix jól vette a kanyart, és most mindenki azt próbálja meg kitalálni, hogy hol van a helye a piacon. Nem hiszem, hogy erre konkrét válasza lenne bárkinek is, mindenki a saját módján keresi a megoldást” – utal az egész piacot jellemző bizonytalanságra Bloys. Szerinte egy streamer számára a legnagyobb ellenség az előfizetők lemorzsolódása.

„A kábeltévés modellben nézőként kapsz egy csomagban csomó csatornát fix árért, még ha nem is nézel minden egyes csatornát. A streamingkorszakban viszont nagyon gyorsan aktiválhatod és lemondhatod az előfizetésed. Ezért üzleti szempontból elég kemény feladat az előfizetők megtartása.”

A streamerek az utóbbi időben nem csak a reklámok beengedésével nyúltak vissza egy korábbi, kábeltévés módszerhez. Egyre gyakoribb jelenség lett például az is, hogy az HBO a saját tartalmait rivális streamereknek adja el. Korábban épp arról szólt a streamingháború, hogy a saját gyártásait mindenki a saját felületén tartotta, ma már azonban több országban olyan HBO-produkciók, mint a Sírhant művek, a Nagypályások, Az elit alakulat vagy a Szex és New York is elérhető a Netflixen.

„A streamingkorszak előtt az HBO több sikeres műsort is eladott más csatornáknak. A Szex és New York erre a legjobb példa, amely máig fut más helyeken is, de szintén így értékesítettük a Maffiózókat vagy a Félig ürest. Ez racionális döntés volt, mert ha egy sorozatból lefutott 4-5 évad, akkor az a produkció egy másik életet kezdhetett egy másik helyen. Mindez bevett üzleti modell volt, amivel a médiacégek pénzt kerestek. Pont az számított volna szokatlannak, hogy gyártasz egy műsort, ami aztán a premierje után örökre a könyvtáradban marad, és sosem bukkan fel máshol.

A Netflix-korrekció időszakában újra felbukkant ez a lehetőség, viszont fontos különbség a korábbi modellhez képest, hogy

a Netflix jelenleg az egyetlen jelentős felvásárló. Ez egy új helyzet, hiszen a legnagyobb riválisodnak adod el a műsorodat.

Ez a megoldás még kísérleti fázisban van, és a józan ész azt diktálja, hogy a legsikeresebb sorozatainkat ne adjuk el a riválisnak. De azért mi is látjuk a saját számainkban a Netflix-hatást, mert amikor például az Insecure felkerült oda, a Maxon is megnőtt a sorozat nézettsége. Nyitott kérdés még, hogy mi az a helyes mennyiség, amit ilyen módon érdemes értékesíteni, mennyire érdekli ez az előfizetőket. De a nézők döntéseiből világosabban fogjuk ezt is látni hamarosan.” Ebben a módszerben itthon fontos kitétel az is, hogy a Netflix csak a feliratos verziók jogait veszi meg, az itthon kedvelt szinkronos verziók maradnak a Maxon.

Bloys azt is elárulta, hogy Európában a legtöbb országban a fikciós HBO-sorozatok gyártása megszűnt, de ettől még a saját gyártások nem álltak le teljesen. Az HBO közlése szerint a magyar érintettségű dokumentumfilmeknél az Emma és Eddie után is érkeznek újabb projektek, és forog egy dokumentumfilm-sorozat az egyik legnépszerűbb fiatal zenei előadóról (egyelőre nem nyilvánosak a projekt részletei). Casey Bloys szerint a legnagyobb címeik folytatásával is jól állnak, a The Last of Us második, A Fehér Lótusz harmadik évada is forog, és mindkét sorozat 2025 első felében érkezik.



Source link

You may also like

Leave a Comment