Index – Gazdaság – Nem csak gazdasági hasznot hajtanak a foci-Eb-hez hasonló sportesemények

by admin


2024-es Európa-bajnokság mintegy 250 millió euró (közel 97,5 milliárd forint) többlet turisztikai bevételt generál a házigazda Németországnak a hallei Leibniz Gazdaságkutató Intézetet (IWH – Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung Halle) elemzése szerint. Az egy hónapon keresztül zajló játékokra összesen 2,7 millió jegyet bocsátottak ki, amely magába foglalja a torna összes mérkőzésére kapható valamennyi belépőt. A labdarúgótornának 10 német város ad otthont, a stadionok méretének sorrendjében: Berlin, München, Dortmund, Stuttgart, Gelsenkirchen, Frankfurt, Hamburg, Düsseldorf, Köln és Lipcse. Az Eb idejére 650 ezer szurkolót várnak Németországba. A német turizmus szempontjából ez a létszám nem jelent olyan volumenű többletet, mint például egy kisebb, közép- vagy kelet-európai gazdaság számára. A 80 millió főt is meghaladó lakossággal rendelkező ország Európa legnagyobb, és a világ negyedik legnagyobb gazdasága a Világbank adatai alapján. 2023-ban 34,8 millió külföldi – ezen belül 27 millió európai – turista kereste fel az országot a Tourmis online turisztikai adatbázis statisztikái alapján.

Összehasonlításként érdemes látni, hogy Magyarországon az előző évben 5,23 millió külföldi turista járt. A kiugróan magas németországi látogatószámot figyelembe véve felmerül a kérdés, hogy miért pályázik olyan nagyszabású sportrendezvények megrendezésére, mint a labdarúgó-Európa-bajnokság?

A németországi Eb pozitív társadalmi hatásai

Oliver Holtemöller, az IWH elnökhelyettese az Európa-bajnokság kapcsán kiemelte, hogy annak megrendezése csupán kis gazdasági pluszt jelent a német gazdaság egésze számára: „nem ettől várható jelentős gazdasági lökés”. Ugyanakkor rávilágított arra, hogy a számos gazdasági problémával küszködő Németország esetében az Eb társadalmi hatásai jelentősek lehetnek. Európa legnagyobb gazdasága idén várhatóan mintegy 0,3 százalékkal fog növekedni, lassabban, mint más nagy iparosodott országok. A német gazdaságkutató szerint a kiemelt sportesemény hatására kialakuló pozitív hangulat előnyös lehet, ha például a német csapat jól teljesít, és minél tovább jut az Európa-bajnokságon.

A nagy sportesemények egyik kiemelkedő, pozitív társadalmi hatása, hogy erősíti a nemzeti büszkeséget, ami a produktivitásra és a munkatermelékenységére is kedvezően hat. A nemzeti büszkeségre gyakorolt pozitív hatások egyik példája lehet a jó eredmények feletti öröm is. Így a győztes ország GDP-je növekszik a torna elnyerése után, mivel a nemzeti büszkeséghullám pozitívan hat a gazdasági szereplőkre, javítva a munkakedvet, és a termelékenység is emelkedik. A mérhető gazdasági teljesítmény-növekményt 1990 óta mutatták ki. A 2008-as válság után a 2010-es bajnok Spanyolország és a 2014-es győztes Németország esetében is kedvezőbb volt a GDP növekedése, mint a megelőző és a vb-t követő évben. További, az OECD adatait felhasználó kutatás alapján a 1994 és 2018 között megrendezett hat világbajnokságnak kimutatható gazdaságösztönző ereje volt a győztes országokra.

A világbajnokság megnyerése legalább 0,48 százalékponttal növelte az éves GDP-t, és elsősorban az eseményt követő két negyedévben érvényesültek az élénkítő hatások.

Az OECD adatbázisát elemző kutatás kimutatta azt is, hogy a nemzeti válogatott labdarúgásban elért sikerei olyan módon is javítják az országimázst, amely az export bővülésével jár együtt. Elemzésük szerint a GDP emelkedését eredményező hatások jelentős részben a fokozott exportnövekedésnek köszönhetők. E jelenség hátterében az áll, hogy a nemzeti termékek és szolgáltatások nagyobb vonzerőt élveznek a globális piacon egy jelentős sporteseményen aratott győzelem után.

A 2010-es világbajnokság alkalmával végzett kutatás igazolta azt is, hogy az országgal és a válogatottal való azonosulás, valamint a jó eredmény egyénre és nemzetre gyakorolt hatása jelentősen ösztönzik a fogyasztási hajlandóságot. A nemzeti sportsikerek jó érzést kelthetnek a lakosságban, és boldogabbá tehetik az embereket. Ezenkívül hatással lehet az embereknek a jelenlegi és jövőbeli gazdasági helyzettel kapcsolatos felfogására és várakozásaira, amelyek viszont meghatározzák a makrogazdasági eredményeket. A pozitív elvárások – önbeteljesítő módon – serkentően hatnak a gazdaságra.

Rekordévet hozhat a német turizmusnak

Függetlenül attól, hogy a német idegenforgalom igen erős lábakon áll, Norbert Kunz, a Német Turisztikai Szövetség (DTV) ügyvezető igazgatója szerint: „Könnyen lehet, hogy 2024 új rekordév lesz a német turizmus számára – köszönhetően a sok lelkes futballrajongónak is, akik élőben szeretnék megtapasztalni ezt az eseményt”.

A nagy, nemzetközi sportesemények még az óriási látogatószámmal rendelkező Németország számára is érzékelhető többletet hoz. Ezzel párhuzamba állítva a magyar gazdaság esetében még nagyobb lehet a hozzáadott értéke egy-egy kiemelkedő sporteseménynek. Magyarország az elmúlt évek során valódi sportnagyhatalommá vált, nem csupán a sporteredményeket figyelembe véve, de a megrendezett sportesemények számát tekintve is. 2022-ben, a koronavírus-járvány utáni kilábalásban különösen nagy segítséget jelentettek a turizmus számára ezek az események. Így például 2022 januárjában először a férfi kézilabda-Európa-bajnokság csábította vissza a külföldi turistákat Magyarországra. Majd júniusban a vizes világbajnokság alkalmával félmillióval emelkedett a vendégéjszakák száma Budapesten. Az olyan események, mint a Hungaroringen zajló Forma-1-es futam, kiemelkedő jelentőséggel bírnak a hazai idegenforgalom szempontjából. 2023-ban a 2032-ig meghosszabbított magyar nagydíjon rekordszámú, 150 ezer vendégéjszakát regisztráltak. A 2023-as atlétika-világbajnokság alkalmával több mint 170 ezer látogató közel 460 ezer vendégéjszakát töltött el a fővárosban a verseny ideje alatt.

Számos szektornak segíthet az Eb

A foci szurkolók fogyasztásától a német vállalkozások a forgalom fellendülését is remélik. A vendéglátás, és különösen a német söripar is kiemelkedően jó teljesítményt vár az idei évtől, illetve az Európa-bajnokságtól. A Német Sörfőzők Szövetség vezérigazgatója, Holger Eichele kiemelte, hogy a múltbéli tapasztalatok alapján a hazai rendezésű nagy futballesemények alkalmával magasabb volt az országban a sörfogyasztás, mint általánosságban a forró nyári hetekben. Ennek példája, hogy a 2006-os világbajnokság alatt, amelynek szintén Németország adott otthont, a söreladások körülbelül 5 százalékkal nőttek a torna előtt és alatt. A 2024-es sportesemény különösen kedvező lehet a helyi söripar számára, mivel 2023 nehéz év volt az ágazat szempontjából.

Németországban a sör értékesítése 4,5 százalékkal, 8,4 milliárd literre csökkent, folytatva a hosszú távú csökkenő tendenciát a kormányzati adatok szerint.

Michael Groemling, a Német Gazdasági Intézet (IW) munkatársa arra is rávilágított, hogy a sörfogyasztás mellett az új televíziókészülékek beszerzésére is sor kerülhet az Eb alkalmából. A német gazdasági elemzők az Eb hosszútávú előnyei között kiemelik az országimázs javítását, amely még egy olyan jelentős gazdasági erőt képviselő állam számára is fontos lehet, mint Németország. Az IW, kölni székhelyű gazdaságkutató elemzése kiemelte, hogy a rendezvény vonzereje egy olyan időszakban érvényesül, amikor az országba irányuló közvetlen külföldi befektetések csökkentek. Ilyen módon az Európa-bajnokság fontos szerepet játszhat egyes kedvezőtlen gazdasági trendek megfordításában.